Len si to predstav... - Biela pastelka

Aké jednoduché je spomenúť si, ako vyzeral zaujímavý úkaz na oblohe, historická pamiatka či torta k jubileu? Pre nevidiacich a slabozrakých to také jednoduché nie je, ale vďaka Bielej pastelke to zvládnu. Na túto skutočnosť upozorňuje aktuálna zbierková kampaň.  

Pod reklamnú kampaň verejnej zbierky Biela pastelka sa opäť podpísala košická agentúra Promiseo, ktorá odvážne posúva hranice kreativity. Tohto roku sa tvorivý tím rozhodol prekvapiť  publikum využitím umelej inteligencie. Kreatívci ju zapojili do vizuálnej stránky spotu. Nevidiaci totiž dostávali od všetečného tímu rôzne otázky, napríklad, ako si predstavujú Koloseum či Eiffelovu vežu. Ich postrehy a predstavy dali následne vytvoriť umelej inteligencii.  

„S témou predstavivosti sme sa rozhodli pracovať aj z toho dôvodu, že vďaka umelej inteligencii dokážeme predstavy pretaviť do reálneho obrazu a zároveň tak zjednotiť dva pomyselné svety,“ povedala Andera Lizskai, kreatívna riaditeľka agentúry Promiseo. Umelú inteligenciu využili kreatívci aj pri tvorbe kampane na populárnej sociálnej sieti určenej mladým.

 „Ani tento rok nevynecháme v našom media mixe TikTok, keďže má obrovský potenciál osloviť mladšiu generáciu, na ktorej veľmi záleží. Zároveň je to skvelý a efektívny spôsob, ako odpovedať ľuďom na otázky, ktoré ich zaujímajú,“ prezradil Róbert Potoma, ktorý s našimi účinkujúcimi pripravoval videá na sociálne siete. Kládol im rôzne otázky. Získal ich nielen od našich fanúšikov na sociálnych sieťach, ale zopár z nich vymyslela aj umelá inteligencia. Ako nám prezradil, neboli vôbec márne. „Jedna z otázok, ktorú vygenerovala umelá inteligencia, bola: Aký je tvoj pohľad na inklúziu a prístupnosť vo svete médií, technológií alebo kultúry pre nevidiacich a slabozrakých ľudí? Prekvapila ma však aj táto: Ak by si mohol vidieť na 24 hodín, čo by si chcel urobiť alebo zažiť?“

Skupinová fotografia protagonistov kampane Biela pastelka 2023

Účinkujúci kampane 2023 spolu s ambasádormi

 

Ako sa „varil“ reklamný spot?

Výroba tohtoročného spotu bola produkčne najnáročnejšia a zúčastnilo sa jej najviac účinkujúcich v histórii, vrátane mladých ľudí so zrakovým postihnutím. „Výroba spotu bola pre mňa nová skúsenosť. Rada sa stretávam s novými ľuďmi, a preto ma teší, že som sa mohla akcie zúčastniť. Mojou úlohou bolo odpovedať na otázky, ktoré položili vidiaci ľudia i umelá inteligencia,“ zhrnula svoje dojmi Monika Porubčanská.

Jedným z účinkujúcich bol aj Viktor Radošovský, ktorý prišiel s rodičmi i sestričkou: „Veľmi si vážime, že syn mohol byť súčasťou projektu. Atmosféra bola skvelá, Viktorko s Izabelkou si to užívali a veľmi sa im páčilo. Všetci boli úžasní a priateľskí, Vikiho to veľmi bavilo,“ napísala nám Monika Suchoňová, Viktorova mamička.

„Nahrávanie reklamných spotov pre Bielu pastelku hodnotím veľmi pozitívne. Malo mimoriadne profesionálnu úroveň, nechýbala pani vizážistka, režisér, technici, kameramani a podobne. Zároveň sa však celá udalosť niesla vo veľmi priateľskej a pohodovej atmosfére.

Úlohou nás, zrakáčov, bolo v rámci televízneho spotu odpovedať na otázky, ako si predstavujeme známe architektonické pamiatky. Ja som napríklad opisoval rímske Koloseum a egyptské pyramídy. Počas prehrávania spotu v televízii sa vraj bude reálna podoba týchto stavieb umiestnených za nami meniť podľa našich slov, aby diváci pochopili, ako si predstavujeme okolitý svet. Samotné nahrávanie nebolo až také náročné, po celý čas sme sedeli v pohodlnom kresle a kameramani s režisérom pripravovali zábery tak, aby to vyzeralo čo najlepšie. Jedinou našou skutočne aktívnou úlohou bolo niekoľkými krátkymi slovami opísať naše predstavy stavieb, čo sa následne nahrávalo samostatne, ale v spote to bude vyzerať, akoby sme to hovorili počas záberov z výšky. Ach tá dnešná technika… (úsmev) Okrem toho sme ešte nahrali aj krátke videá pre reklamnú kampaň na sociálnu sieť TikTok, v rámci ktorých sme odpovedali na rôzne otázky. Celé to bola veľmi zaujímavá skúsenosť a určite neľutujem, že som sa na nahrávaní spotov pre Bielu pastelku zúčastnil. Už sa teším, no trochu aj bojím, ako to bude vyzerať, keď sa kampaň dostane do médií, a keď ma rodina či priatelia spoznajú,“ skonštatoval Michal Homola.

 

Rozprávky pre malé Pastelky

Novinkou aktuálneho ročníka je vznik rozprávok pre malých i veľkých poslucháčov. Myšlienka podporiť zbierku týmto spôsobom skrsla v srdciach majiteľov firmy Codes Brand House. „Príbeh nášho spoločné projektu sa začal asi pred rokom, paradoxne, pre mňa súkromne smutnou správou. Dozvedela som sa, že môj kamarát a bývalý spolužiak z grafickej školy vo Viedni má genetickú poruchu zraku, ktorá spôsobuje, že postupne prichádza o zrak. Liečba, žiaľ,  neexistuje. Nevie, či stratí zrak o rok alebo o dvadsať. Pre človeka, ktorého živobytie priamo závisí od schopnosti vidieť, je to zdrvujúca skutočnosť. Tých, čo ho chceli povzbudiť, vyzval, aby podporili organizácie, ktoré sa venujú výskumu zrakových ochorení a práci s nevidiacimi,“ približuje myšlienku vzniku spolupráce Kristína Csuz Jursová, projektová manažérka Codes Brand House.

Rozprávky pre malé Pastelky - logo projektu

Logo projektu Rozprávky pre malé Pastelky

 

Aktuálne majú na YouTube kanále malí i veľkí poslucháči k dispozícii päť rozprávok, takmer 850 odberateľov a viac ako 116-tisíc vypočutí. Autorom rozprávok je Václav Šuplata, postavám dávajú život detskí herci z dabingovej skupiny Slučka pod vedením Petry Gažíkovej Lángovej. Dopĺňajú ich obľúbení profesionáli, ako napríklad Miro Noga či Milan Bahúl. Ako sa rozprávky páčia tým najmenším nám napísala mamička Monika: „Milí Pastelkáči, chcela by som pochváliť vaše milé rozprávky. Dcérka sa rozhodla upratať si izbičku a ako motiváciu som jej navrhla počúvanie rozprávok. Na YouTube našla i tie vaše a hneď si ich obľúbila. Nevie sa dočkať ďalších. Robíte to výborne. Všimla si aj vašu výzvu podporiť Bielu pastelku. Spoločne sme sa pozhovárali, komu Biela pastelka pomáha, a poslali peniažky.“

 

Biela pastelka IDEme vlakom

Minulý rok sa zbierkové tímy presunuli aj do vlakov Tatranských elektrických železníc. V týchto priestoroch budú môcť cestujúci dobrovoľníkov stretnúť opäť, no Biela pastelka na železnici ostane dlhšie s výnimočným programom. „Železničná spoločnosť Slovensko už dlhodobo ukazuje, že jej záleží na environmentálnej politike a prezentuje sa ako ekologický dopravca. Medzi jej ďalšie priority však patrí aj pomoc znevýhodneným osobám. Práve preto podporujeme Úniu nevidiacich a Slabozrakých Slovenska formou sprístupnenia priestoru Tatranských elektrických železníc (TEŽ), v ktorých bude prebiehať aj verejná zbierka. O tejto zbierke i poslaní ÚNSS navyše chceme verejnosť bližšie informovať, a to netradičnou formou – na najfrekventovanejšej linke z Bratislavy do Košíc a späť vo vlakoch Ex 602 a Ex 609 vyhradíme priestor v spoločenskom vozni, kde pre cestujúcich budú k dispozícii zástupcovia Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska, ktorí im priblížia každodennosť nevidiacich. Veríme, že aj týmto krokom pomôžeme budovať povedomie majoritnej spoločnosti o živote ľudí s hendikepom,” povedal Roman Koreň, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Záber na sled pasteliek - zbierkový symbol solidarity

Drevená pastelka – symbol solidarity ľudí so zrakovým postihnutím

 

Aj bez hotovosti získate pastelku

Vďaka spolupráci s ČSOB bankou budú v uliciach i tímy disponujúce POS terminálmi. Sme veľmi radi, že sme našli partnera, ktorý sa nás rozhodol podporiť a poskytnúť nám terminály na zbierkovanie. ÚNSS obdržala 20 kusov týchto zariadení. V pilotnom ročníku budú k dispozícii dobrovoľníkom v krajských mestách. „V ČSOB dlhodobo podporujeme aktivity, ktorých cieľom je zlepšovať podmienky pre ľudí, ktorí sa ocitli v neľahkej životnej situácii. Sme radi, že vieme neziskové organizácie podporovať nielen finančne, ale aj riešeniami, ktorými ako banka disponujeme – teda platobnými terminálmi. Napokon, bezhotovostné platby patria nielen k tým najrýchlejším, ale aj najbezpečnejším,“ povedala na margo spolupráce Miroslava Juráčiková, brand manažérka z Oddelenia komunikácie ČSOB. Štyri POS terminály budú k dispozícii na eventoch Bielej pastelky s názvom „Deň potme“. Vyskúšať si každodennosť so zrakovým postihnutím budú môcť návštevníci v Bratislave, Nitre, Prešove a Košiciach.

 

Biela pastelka 2023 v číslach

  • Do sveta sme vyslali viac ako 2 000 pokladničiek.
  • Kuriéri spoločnosti DHL odviezli na naše krajské strediská alebo priamo do škôl 425 balíčkov s celkovou hmotnosťou takmer 1 800 kg.
  • Pre darcov je pripravených vyše 200 000 pasteliek.
  • Zapojených je viac ako 300 miest a obcí.
  • Pomáha vyše 4 000 dobrovoľníkov.
  • Zbierku naďalej podporujú 3 ambasádori – Adela Vincezová, Robo Roth a Fero Joke.

 

Ďakujeme dobrovoľníkom

Zabaliť stovky balíkov v tisíckach kilogramov nám pomáhajú aj dobrovoľníci. Svoje pracovné povinnosti na chvíľu odložili pracovníčky spoločnosti BILLA Slovensko a rozhodli sa ich vymeniť za prípravu plagátov, letákov, počítanie pasteliek, či fóliovanie zásielok určených jednotlivým školám. „Som veľmi rada, že sme spolu s kolegyňami mohli priložiť ruku k dielu a pomôcť s balením materiálu pre dobrovoľníkov verejnej zbierky Biela pastelka. Ide o dobrú vec a najmä veľkú podporu ľuďom so zrakovým postihnutím, pretože vďaka výnosu z tejto zbierky im bude poskytnutá odborná a praktická pomoc, ktorá im umožní žiť plnohodnotnejší život. S ÚNSS dlhodobo spolupracujeme na spoločných projektoch, podporujeme túto komunitu, a preto je pre nás prirodzené pomôcť, keď treba. Držíme palce, aby zbierka v slovenských mestách dopadla čo najlepšie,“ povedala Jana Gregorovičová, podpredsedníčka predstavenstva o. z. BILLA ľuďom. Za nezištnú pomoc pri nevyhnutnej príprave materiálu ďakujeme aj študentovi Tadeášovi Nevřelovi a Ing. Helene Krajčíkovej.

Dobrovoľníci spoločnosti Billa pri balení zbierkového materiálu Dobrovoľníci spoločnosti Billa pri balení zbierkového materiálu

„Vypnúť“ hlavu balením zbierkového materiálu si k nám prišli zamestnankyne spoločnosti BILLA Slovensko

 

Nevidiacim a slabozrakým môžete pomôcť:

  • 22.9. 2023 v uliciach miest a obcí celého Slovenska
  • zaslaním SMS v hodnote 2 € na číslo 820 vo všetkých sieťach
  • príspevkom na účet SK23 1111 0000 0014 3025 8006
  • príspevkom do stacionárnych pokladničiek umiestnených vo vybraných organizáciách a inštitúciách
  • online darom prostredníctvom bielapastelka.sk
  • prostredníctvom ČSOB POS terminálov (vo vybraných mestách)

 

Pripravila: Eliška Fričovská
Foto: Eva Amzler